Lento
Vancouverista Seattlen kautta meni hyvin, ainoastaan yksi n. 2-vuotias
pikkupoika ei oikein kestänyt paineenvaihtelua ja hän huusi ensimmäisen tunnin,
ja mulla meni siinä uni ohi. Loppulento menikin sitten nuokkuessa ja leffoja
katsellessa. Kymmenen tunnin lentoon Asianalla saa kaksi kertaa ruokaa ja
valinnan mukaan, mitä haluaa syödä.
Olin
varannut Airport-hotellin ja sinne siis suunnistin airport-shuttlen kanssa.
Hotelli oli
jännästi tehty itävaltalaistyyliseksi, oli jopa höyrysauna ja poreamme huoneessa. Aamupalan
jälkeen lähdin lentokenttäkuljetuksella kentälle takaisin ja hakemaan tullia.
Pikkukyselyn jälkeen se löytyi ja siellä jo pojat odottivat, vaikka olin
etuajassa. Kahden tunnin odottelun jälkeen olivat paperit kourassa ja
maksettuna 160000 wonia suoraan käteen, ilman kuittia, vaikka kysyin sen perään.
Kaveri saattoi
minut bussipysäkille, josta lähti sisäinen bussi, joka vei minut terminal C:hen
ja sieltä pikkuhakujen jälkeen löysin customer servicen. Siellä ei puhuttu kuin
muutama sana englantia, mutta iskin paperit tiskiin ja jäin odottelemaan. Pari
tuntia vierähti, kun tulli tarkisti paperit ja pyörä oli noudettu pihalle.
Hauskan näköinen kotiloitu kotka. Sitten vaan pakkauksen purkuun ja pyörää
ajokuntoon saattamaan. Olin agentiltani, Wendy Choilta, saanut erinomaiset
ohjeet, jolla tämä koko touhu meni oikein luonnikkaasti.
Inceonin
lentokenttä on saari ja sieltä menee vain highwayt pois (2 kpl) ja niillä ei
saa ajaa moottoripyörällä. Wendy oli kirjoittanut, että itäisimmältä rannalta
lähtee lautta Wol Mi Dohon. Sitä siinä terminaalista
kyselin ja googlemapsista näyttivät. Pikkukartan saivat printattua ja sillä
sitten matkaan. Ekalle huoltoasemalle pysähdyin ottamaan hiukan polttoainetta,
josta meinasin, että saisin kartan, mutta ei se tässä maassa menekään niin.
Polttoaineasema myy polttoainetta, ei mitään muuta. Matkaan sitten vaan. Sitten
äkkiä alkoi näkymään pier-kylttejä, josta päättelin, että siellä voisi jotain
olla. No,siellä se sitten oli ja lautta oli juuri lähdössä. Lipun osto kesti kuitenkin
niin kauan, että se lautta meni, mutta seuraava lähti onneksi tunnin päästä.
Lauttarantaan
tuli kaveri Honda NC 700 kanssa ja oli menossa etelään telttailemaan. Häneltä
sain ohjeet, miten pääsisin Western Hotel Gangnamiin, josta olin varannut huoneen,
Hubbin yhdyshenkilön neuvosta.
Samainen
kaveri Sangjo Kim oli myös neuvonut, että ajat vaan highwayta pois saarelta ja
kun poliisit pysäyttävät, niin et vaan ymmärrä mitään, niin saattavat sinut pois
baanalta...:-)
Mantereen
puolella Honda-kaveri ajoi hetken edellä ja sitten näytti, että tätä katua n.
1h ja tulet joelle, ennen jokea oikealle ja jokirantaa toinen tunti Gangnamiin,
sitten olet lähellä. Voi jesses, kyllä muutama Y-Risteys oli, missä heitin
sekunnin arpaa kumpi.., mutta viimein joki tuli vastaan ja siitä sitten
oikealle. Muutamasta risteyksestä väärin ja muutamaa uukkaria myöhemmin ajoin
yhden valkoisen 320 BMW viereen, missä oli route 66 tarra. Ajattelin, että
voisi puhua muutaman sanan englantia. Näytin paperia, johon oli koreaksi kirjoitettu
hotellin nimi ja osoite ja kysyin, että onko hotelli kaukana. Kaveri vastasi
”No, follow!” Sitten mentiin 5km ruuhkassa ja kaveri näytti paikan.
Koko matkaan,
joka oli n. 35km, meni 2,5h. Jotta sellaista ja lämpöä se vajaa 30 astetta. Vasta
nyt tajusin, että olisi tarvinnut noudattaa Sangjon neuvoa baanasta ja
tietämättömyydestä.
Pikasuihku
ja sitten tulikin jo Sangjo noutamaan minut syömään paikalliseen pieneen
ravintolaan. Sangjo kertoi, että Globar Riders menee viikonloppuna kokoontumisajoihin
ja he haluavat minut mukaan. Kuulemma Mr Polo odottaa minua 8.30 Seochu Starbucksin
luona.... jep. Aamulla respasta kyselemään city-mappia ja sen perusteella suunnistin
suorilla ja ajoissa perille.
Sitten alkoi
aika ralli, kun Polo päästeli Afrikan Twinillään edellä ja minä imussa. Oli pakko
pysyä näköyhteydessä, kun ei ollut hajuakaan mihin mennään ja miten jatkan, jos
putoan kyydistä.
Ajeltiin
noin tunti kylästä ulos ja paikallisen aakkosaseman pihaan, jossa jo odotti
ridereita. Peruskättelyt ja kumarrukset. Oli Hudsonia, Jimiä, ja ja ja .
Polo määräsi,
miten ajetaan. Mika on 2. pyörä, hän vetää ja Jim Harrikalla 3. jne. Kova kuri.
Taas
lähdettiin letkassa menemään. Sitten Polo jossain kohtaa ajaessa pyöritti kättä
pään päällä. Ehdin jo miettimään, että mitä tuo tarkoittaa, kun huomasin, että
se oli joku vapautusmerkki. Kaikki lähti painamaan kuin varsat laitumella,
paitsi Polo ja minä, jotka tultiin 120km/h 80km/h alueella :-). Sinne porukka lähti
painamaan kilpaa. Vajaan kymmenen kilsan päässä porukat odotti huoltoaseman
pihassa. Kun me mentiin ohi, niin porukka tuli perään kiltisti ja jonoon aikaisemmille
paikoille.
Kokkarepaikalle
päästiin kahden tunnin ajelun jälkeen. Siellä oli jo jonkin verran porukkaa. Teltta
pystyyn ja ihmettelemään. Lisää kättelyjä ja kumarruksia.
Päivän
mittaan porukka humaltui ja pitivät älämölöä aina yli puolen yön, niin kuin
Suomessakin kokoontumisajoissa.
Hämärtyessä
oli esikertalaisten esittäytymiset. Yksi kaveri piti esitelmän matkastaan
Vladivostokista Mongolian kautta Saksaan, josta laivasi pyörän Koreaan. Hän oli
saapunut joitain viikkoja sitten matkaltaan.
Sitten minut
kutsuttiin haastatteluun. Paikallinen Arto Nyberg haastatteli. Kertoilin
matkasta ja tarkoituksesta, miksi ajan ja kuinka kauan olen ajanut jne.
Kokkareihin
kuului illallinen 8 hengen pöydissä. Ruokaa oli paljon, pääasiassa kanaa. Monet
ihmiset olivat tavanneet Minna Jokisen, joka oli täällä viime vuonna
samanlaisella reissullaan.
Aamulla
lähdin Miss Boran (hänellä on HD 1200 Sportster) perässä ajelemaan kohti Gyoengjota.
Naismotoristit ovat tosi harvinaisia Koreassa, lisäksi kokkareissa oli vain Holly,
BMW 800 GS.llä.
Täällä on
paikallinen toureri, jolla on motoristi-guesthouse Doo-bak. Hän haluaa
majoittaa minut ja illalla tehtiin hänen pikkubussin kanssa turistikierros
kaupungissa. Oli vanhaa siltaa ja perhanan vanha observatorio ja vanha
temppelinpohja, josta oli jotain jäljellä. Sitten ylös vuorelle, jossa grillattiin
sweet potatoa ja nuudelijuttua. Sieltä oli hieno näkymä yöllisen kaupungin yli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti